Sewaktu saya baru melangkah ke alam dewasa, mak kirimkan sebuah buku tulis untuk saya yang berjudul RESEPI Untuk ALANG. Dalam buku tersebut, mak siap menyertakan lebih 70 resepi yang mak tulis dengan tangannya sendiri! Saya sangat terharu dengan kasih-sayang dan kesungguhan mak.Antara resepi yang mak tulis sendiri khas untuk saya:
1. Sambal Belacan
2. Sambal Kicap
3. Sambal 'Gila'
4. Sambal Tomato
5. Sambal Pecal (cara 1)
6. Sambal Pecal (cara 2)
7. Sambal Pecal (di Buku Resepi KBSM)
8. Sambal Tumis
9. Tumis Bawang Ikan Bilis
10. Sayur Buncis Goreng/ Tumis (dan sayur lain)
11. Salad Udang Thai12. Asam Pedas/ Asam Tumis
13. Masak Lemak Cili Padi14. Kari Ikan
15. Kari Ayam/ Daging/ Kari Dhal
16. Masak Kicap Ayam/ Ikan
17.Acar Telur/ Acar Timun
18. Gulai Ikan Tongkol Kelantan
19. Ayam Sup/ Daging Sup/ Ikan Sup
20. Nasi Lemak
21. Patin Tempoyak Asam Gelugur
22. Ayam Goreng Rempah
23. Sotong Masak Lemon
24. Udang Masak Lemak Serai
25. Puding Kastad26. Nasi Bukhari
27. Nasi Ayam Shareezma
28. Gulai Kepala Ikan
29. Sup Tomyam Asli
30. Nasi Ayam
31. Sup Ayam (untuk Nasi Ayam)
32. Ayam Goreng (untuk Nasi Ayam)
33. Bende Rebus
34. Kurma Ayam/ Telur
35. Goreng/ Tumis Cendawan Tiram
36. Kerabu Pucuk Paku
37. Kerabu Kacang Botor
38. Puding Sagu Biji
39. Bubur Pulut Hitam
40. Pengat/ Bubur Pisang
41. Pengat/ Bubur Kacang Hijau
42Pisang Goreng Rangup, dan sebagainya.
Sesungguhnya, maklah satu-satunya wanita yang bertakhta di hati saya Terima kasih atas segala kasih-sayang yang mak curahkan sama ada secara terang-terangan mahupun yang terselindung. Walau saya masih xdapat cuba semua resepi mak tapi saya sangat hargai apa yg mak buat tuk saya selama ini.. sekarang baru saya faham kenapa mak suruh saya belajar masak. mak pernaah kata..air tangan isteri mengikat kasih suami.. sekarang saya belum tahu masak lagi sayang... jadi saya belum dapat jadi isteri awk lagi..AHAKZZZ

~~nurul 7/6(10.56am)

0 comments:

Post a Comment